Een zeldzaam voorbeeld van houten roltrappen in Europa
De Sint-Anna- of Voetgangerstunnel in Antwerpen verbindt Linker- en Rechteroever met elkaar. De tunnel werd in 1932 plechtig geopend en was meteen een groot succes bij havenarbeiders. Ook vandaag wordt de tunnel nog steeds druk gebruikt door voetgangers en fietsers.
Om de reizigers naar de ondergrondse tunnel te brengen, werden er zowel liften als houten roltrappen gebouwd. Om het beschermde monument op een verantwoorde manier te restaureren, voerde Remmen BV een grootschalig archivarisch, materiaaltechnisch en stratigrafisch onderzoek uit.
Het interieur en de technische inrichting maakt samen met de Maastunnels in Rotterdam (NL) en Macy’s Herald Square escalators (USA) deel uit van de enige, nog werkende houten roltrappen wereldwijd.
De resultaten van het onderzoek zullen gebruikt worden bij de restauratie van dit topmonument. Op deze manier kan de werking van deze belangrijke verkeersader verzekerd worden met aandacht voor de erfgoedwaarde van de technische inrichting en de afwerkingen.